Att ha en bra butiksbelysning är av yttersta vikt för att lyckas med försäljningen i en butik. Belysning är fantastiskt effektfullt och nya LED belysningar kan användas på många olika sätt för att skapa roligare, smartare och mer inspirerande exponeringar av varor. Här har vi samlat tio tips för att förbättra din butiksbelysning. Några tips är enkla och några kräver lite större insatser. Läs även '3 steg för bra butiksbelysning' för enkla knep till effektiv butiksbelysning.

1. Inred med butiksbelysningen

Skapa miljöer och mysfaktor med hjälp av belysning. Tänk igenom vilka signaler du vill sända till kunden, välj belysning utifrån butikens koncept. Ljuset bör gå hand i hand med varumärket och produkterna.

Variera belysningen för att fånga uppmärksamhet.

Skapa miljöer runt kassa och utvalda produkter. Till exempel genom att hänga ner pendelarmaturer från taket, ha led tejper ner vid golvet runt exponeringarna eller ha ljus i väggen bakom. Tänk på att om du har en ljusvägg bakom måste produkterna vara belysta framifrån också, annars försvinner de i en skugga.

LED belysning his Lacoste
Exempel från en Gabor butik. Exponeringar belysta bakifrån med LED tejp samt belysning ovanifrån för snygg effekt. En ljusmiljö anpassad för produkter i butik. 

2. Led in dina kunder i butiken

Ha mycket ljus även längst in i butiken för att få kunderna att gå vidare in i butiken. Glöm inte bort gångarna heller. Det skall inte finnas några mörka hörn.

3. En lysande entré

En lyckad belysning av entréer, skyltar och fasader väcker uppmärksamhet, skapar stämning och ger ett positiv intryck hos dina kunder. Passa på och gör kunden positivt inställd redan på vägen in i butiken.

Tänk också på att äldre fasadbelysning och skyltbelysning ofta har mycket hög effekt och slukar därför stora mängder el. Här rekommenderas LED strålkastare eller andra typer av LED belysning.

Fasadbelysning och skyltbelysning     
Exempel på stämningsfull entré (Bild från CNNgo.com) samt exempel på belyst skylt ovanför entré till butik.                       

4. Accentbelysning

Ljus kan vara ett väldigt bra sätt att dra kundens uppmärksamhet till de områden i butiken som du önskar. Till exempel är det mycket effektivt att belysa viktiga displayer och hyllor till en högre nivå (ibland så mycket som 5 gånger mer ljus) än de allmänna områdena i butiken. Detta kallas accentbelysning eller spotbelysning och används för att sälja mer av utvalda varor. Om ni begränsar accentbelysningen till de viktiga hyllorna och displayerna kommer det att vara mycket slagkraftigt i att fånga kundens uppmärksamhet. Använd LED spotlights på skena för att belysa utvalda varor och exponeringar extra mycket.

Butiksbelysning accentbelysning     
Exempel på accentbelysning

5. Få dina budskap att synas

Att belysa butikens skyltar och affischer på ett bra sätt är en viktig del i marknadsföringen. Det gäller att kunderna läser de senaste erbjudandena eller annan information som ni vill att kunden skall se. Spotlights monterade på skensystem som är riktade mot affischerna är effektivt för detta. En annan väldigt vanlig och effektfull armatur är ljuslådor. Ljuslådor har belysning i lådan och utanpå lådan sätter man sitt budskap eller affisch. Ljuslådor ger ett väldigt proffsigt och elegant uttryck samtidigt som det fångar kundens uppmärksamhet.

6. Automatisk styrning av belysning för minskad elförbrukning

Fundera på vilka tider som fasadbelysningen, skyltbelysningen och ljuslådorna behöver vara igång. Ett skymningsrelä tänder och släcker ljuset beroende på omgivningens ljusnivå. Att ha fasta rutiner och utse någon som ansvarar över belysningen är ytterligare ett sätt att se till att fasadbelysningen och skyltbelysningen inte är tänd i onödan.

Finns det delar av dina lokaler som bara besöks då och då: fikarum, lager eller korridorer? I så fall kan det vara en god idé att närvarostyra belysningen där så att det bara lyser när det behövs. Ytterligare ett sätt är att dimma ned vissa lampor så att de ger mindre ljus

7. Undvik bländning

Titta igenom dina armaturer och gå runt i butiken som om du vore en kund. Känn efter om du blir bländad någonstans eller om lamporna bör vara riktade åt något annat håll för att belysa dina varor bättre. För att kunder bekvämt skall kunna undersöka varor och för att personalen ska kunna arbeta utan ansträngda ögon, skall ni välja belysning noga och installera den på rätt sätt. För en butiks allmänbelysning bör man välja armaturer som hindrar att kunden tittar rakt in i ljuskällan. För accentbelysning bör lampor med smala strålar, till exempel spotlights, väljas. Du bör också se till att detta ljus inte riktar sig direkt mot gångar eller dörröppningar där de kan lysa direkt in kundens ögon.

8. Ta fram färger

Genom att blanda ljus, kallt och varmt, kan man framhäva kläder, blommor, porslin etc. Med varmt ljus kommer röda nyanser till sin rätt och med kallt ljus blåa nyanser.

Att jobba med färger kan överhuvudtaget vara en energisnål metod för att sätta fokus på en varugrupp. Genom att använda en annan färg på belysningen behöver man inte gå upp i ljusstyrka för att få uppmärksamhet till varugruppen. Läs mer om 'att välja rätt färgtemperatur'.


Exempel på olika ljusfärger i två olika butiker med olika typer av varor.

9. Skötsel av belysning

Städa och torka av alla dina armaturer då och då. Smuts skapar skuggor och gör att armaturerna ger ett sämre ljus. Tänk även på att trasiga armaturer drar ner kundens intryck av butiken och ger ett sämre ljus, byt ut trasiga ljuskällor eller fundera på om en investering i LED kan vara lösningen för dig. Vi har tagit fram '5 anledningar till att uppdatera sin butiksbelysning'.

10. Belysning är viktigt för din försäljning

Till sist. Butiksbelysning är viktigt för att du skall lyckas med din försäljning. Se till att dina varor är belysta ordentligt så att kunderna blir intresserade och kan utforska varorna. Många typer av varor i en butik visas vertikalt, hängande eller på hyllor. Det är därför viktigt att välja armaturer som ger ljus på vertikala ytor. Detta kan göras med hjälp av justerbara armaturer som kan riktas mot hyllorna och displayerna, som flexibla takmonterade armaturer som är utformade för att rikta ljus åt sidorna snarare än rakt ner. Man skall också se till att bygga in belysning i skåp och hyllor så att alla varorna är belysta, inte bara de längst upp. Smidiga LED lister är perfekta som hyllbelysning.

     

Läs mer om butiksbelysning eller kolla in våra butiksspotlights