Tredje delen av Xcen's Ljusskola med tema -Hur exponerar man sina varor bäst för att öka försäljningen?

Ljusplanera sin butik

En välplanerad butik med rätt ljus säljer mer!

I del två av vår ljusskola guidade vi er till hur man väljer färgtemperatur till sin lokal, i del ett pratade vi om vikten av belysning i skyltfönstret för att synas utåt och hur man ska tänka kring det. I denna tredje, och sista, del på detta tema blickar vi inåt i butiken för att ge er en bild av hur man bäst planerar ljuset i sin butik för att öka försäljningen. Olika delar av butiken har olika ljusbehov, och en dynamik i ljuset kan guida kunden runt i butiken. Vi kommer berätta för er hur man planerar för ett bra, flexibelt ljus samt för olika utvalda ljusområden i butiken.

butiksbelysning Grandpa Malmö

Flexibelt ljus

Ljuset i en lokal är väldigt avgörande för hur rummet och dess innehåll uppfattas, det påverkar människor på olika sätt och därför är det viktigt att anpassa belysningen efter ändamålet i lokalen. Utöver allmän belysning i form av LED plattor eller annan liknande lösning, som oftast redan finns i lokalen, är det bra att även planera för ett flexibelt ljus som bättre kan anpassas efter layouten och innehållet i lokalen.  

För att kunna exponera varor på bästa möjliga sätt och lyfta fram dem för att locka kunden till köp, så rekommenderar vi att man använder sig av flexibel belysning som går att flytta och rikta vid behov. När du ändrar i din butik kan du på så sätt enkelt anpassa ljuset och ständigt ha rätt belysning för din exponering. Med spotlights på skena fås riktigt bra ljus som är riktbart och spottarna kan även flyttas i skenorna. Du kan då enkelt anpassa ljuset efter behov och få en bra ljusdynamik i lokalen. Antalet spottar som behövs kan variera beroende på önskad ljusmängd och möjlighet till variation, men för en bra grund kan man räkna på ca 1 spotlight/1,5m.

Ljusområden

Utöver den flexibla spot-belysningen är det bra att ha extra belysning vid vissa utvalda ytor, så som kassadisk, provrum och utvalda säljytor/fokusområden. Detta skapar dynamik, hjälper kunden att guidas runt i butiken och ger dig möjligheten till att lyfta fram produkter. Vill ni veta mer om fokusområden och hur man belyser dom kan ni läsa det i vår guide ’Fokusområden och hur man skapar dem’. 

Kassadisk

Det är både snyggt och praktiskt att ha specialbelysning vid kassan. Man kan skapa bra arbetsljus för personalen samt lyfta fram sitt varumärke här. Pendelarmaturer kan med fördel användas ovanför disken, anpassade lösningar med LED tejp inbyggt i disken eller bakom ger cool effekt. Ljuslådor kan användas till att lyfta fram budskap och erbjudanden. Här finns alltså många möjligheter till att skapa unika lösningar, kontakta gärna oss om ni har några funderingar eller inspireras hos oss på pinterest.

 

kassadisk husqvarna belysning xcen pendelbelysning xlbygg 

 

Provrum

Bra belysning vid eventuella provrum är väldigt viktigt och i många fall avgörande för försäljningen. Tänk på att placera belysning framifrån vid spegeln samt ovanifrån för att undvika skuggor och ge ett snyggt jämnt ljus i provrummet. I del två i denna ljusskola pratade vi om färgtemperatur, och i provrum är det väldigt viktigt att tänka på just färgtemperaturen. Kunden ska ju känna sig snygg i det dem provar! Anpassa färgtemperaturen utifrån varutypen som oftast provas, alternativt skapa möjligheten till att kunna skifta färgtemperatur på belysningen.

     

Detta var alltså tredje, och sista, delen i Xcen’s Ljusskola med tema ’Hur exponerar man sina varor bäst för att öka försäljningen?’

Vi har gått igenom belysning i skyltfönster, hur man väljer färgtemperatur samt hur man ska tänka vid planering av belysning i sin lokal för att få bästa möjliga ljus. Xcen kan också hjälpa er med ljusplanering såklart, kontakta oss för gratis genomgång av er butik eller om ni har några andra frågor.